7 Key trends to focus on as a B2B marketer in 2023

Voor veel marketeers zijn het uitdagende tijden. Door de huidige financiële crisis is het als marketing-afdeling des te belangrijker om in te zetten op de juiste marketingkanalen. Hieronder beschrijf ik 7 belangrijke marketingtrends die je als B2B marketeer in 2023 niet mag missen!

Content

Content Article

1. Gebruik van artificiële intelligentie

Wanneer je nog nooit van ChatGPT hebt gehoord, is het tijd om uit je winterslaap te komen. De afgelopen weken werd het nieuws en voornamelijk social media gedomineerd door deze op artificiële intelligentie gebaseerde chattool van OpenAI.

Microsoft – trouwens de grootste investeerder in de organisatie achter ChatGPT – kondigde reeds aan deze technologie te gaan implementeren in tools als Microsoft Outlook. Mijn advies? Wacht dergelijke implementaties niet af en ga vandaag nog aan de slag met ChatGPT! Bijvoorbeeld als basis om zelf nóg betere content te genereren.

PS: zoals ik recent in een blog over ‘Marketing AI’ schreef, zijn er naast ChatGPT nog wel enkele voor marketing interessante AI-tools:

  • Copy.AI
  • Soundraw
  • Writesonic
  • Play.ht
  • DALL-E 2
  • Synthesia
  • Deepface
  • Photosonic
ChatGPT Voorbeeld
ChatGPT: Example of a conversation

2. Video boven foto: Lang leve flitsende beelden

We kunnen ervan denken wat we willen, maar TikTok zal in 2023 enkel maar populairder worden. Sterker nog: volgens een wereldwijd onderzoek van WARC gaan marketeers vooral investeren in TikTok en YouTube:

Warc-Studie-Social-Media
Onderzoek: waarin plannen marketeers in 2023 te investeren? 

3. Millennials vinden de weg naar TikTok

Als je denkt dat enkel tieners actief zijn op TikTok ben je mis. Volgens een recente studie is zo’n 46% van de gebruikers tussen de 20 en 39 jaar. Voor veel bedrijven een interessante doelgroep. Bijvoorbeeld richting openstaande vacatures. Logisch dus dat ook steeds meer bedrijven de weg naar dit Chinese social media platform vinden.

TikTok-gebruikers per leeftijdscategorie 2023
TikTok-gebruikers per leeftijdscategorie (Amerikaans onderzoek 2023)

Plan jij in 2023 TikTok mee op te nemen in jouw social media strategie? Volg dan zeker @Tech4Marketing.be! ☺️

Tech4Marketing TikTok
Nieuw: Tech4Marketing nu ook op TikTok!

4. Personal branding & thought leadership

Zelf ben ik al enkele jaren zeer actief op LinkedIn en besef ik als geen ander het belang van ‘personal branding’. Ik kan collega-marketeers aanraden – mocht dit nog niet het geval zijn – hetzelfde te doen. “People do business with people” zal in 2023 enkel nog relevanter worden (zie onderstaande visual).

Via ‘personal branding’ ga je bepaalde expertise tonen (thought leadership). Dit kan door het schrijven van blogs, opnemen van podcasts of eenvoudig delen van content op social media.

Ook LinkedIn speelt in op deze trend van ‘B2B Influencer Marketing’. Zo zal het bijvoorbeeld binnenkort mogelijk zijn om advertenties via een persoonlijk account te gaan voeren.

Example-LinkedIn-business-page-vs-personal-post
Voorbeeld LinkedIn: het belang van Personal Branding

5. Automatisatie: Do more with less

Door de financieel onzekere tijden is het voor bepaalde bedrijven niet mogelijk extra marketing resources of budgetten te voorzien. Door Marketing Automation op de juiste manier in te zetten, kan je als marketingafdeling meer gedaan krijgen met minder.

Een ander vorm van automatisatie is het gebruik van een social media planningstool. Als je wilt weten hoe je hiermee als marketeer efficiënter kan werken, moet je zeker mijn vergelijking tussen Buffer vs Later vs Hootsuite lezen of het artikel over de Belgische start-up PostProval.

Interface ActiveCampaign - Marketing Automations
ActiveCampaign: een populaire marketing automation tool

6. Bedrijven stappen af van Google Analyics

Sinds oktober 2020 is GA4 de standaard voor nieuwe properties in Google Analytics. Deze opvolger voor Google’s Universal Analytics (UA) was noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de privacyregelgeving.

Het merendeel van de marketeers is echter niet enthousiast over deze nieuwe interface van ‘s werelds meest gebruikte website analytics tool. Dit en het feit dat Google Analytics kwestie privacy enkel maar negatief in de media blijft komen, doet velen twijfelen.

Populaire alternatieven voor Google Analytics zijn: Piwik Pro, Simple Analytics en Matomo Analytics.

Matomo-Analytics-Sample Dashboard
Matomo Analytics: een prima alternatief voor Google Analytics

7. Communities, Co-Creatie & Partnerships

Niet enkel bedrijven zoeken elkaar op, ook bedrijfsleiders, managers en ambitieuze werknemers houden er anno 2023 van om met gelijkgestemden te kunnen praten en kennis te delen. Naast gekende initiatieven als Unizo, Voka en Etion (zie foto onderaan) zien we nu ook steeds vaker kleinere, regionale initiatieven opduiken.

Of denk maar aan de besloten Facebook-communities waar sector- of functiegenoten elkaar verder helpen. Je kan namelijk niet álles weten. In zo’n situatie is het handig om beroep te doen op een community. Voor marketeers een interessante groep is bijvoorbeeld ‘SEO Benelux‘ of ‘Bloggers Benelux‘.

Min of meer in het zelfde thema als ‘je kan niet alles weten, kunnen en doen’, is het fenomeen van co-creatie en/of partnerships. Steeds meer B2B-georiënteerde bedrijven zoeken elkaar op om samen te werken. Iets wat we op vlak van marketing al langer zien in B2C.

Voorbeeld Community Building: Etion groep ‘Marketing- en communicatieverantwoordelijken regio Kempen’
Tom Hufkens

Tom Hufkens

Passionate about online marketing & founder of this blog. In daily life Marketing Manager at a Belgian ICT company.

+ Follow on LinkedIn

Als je denkt dat enkel tieners actief zijn op TikTok ben je mis. Volgens een recente studie is zo’n 46% van de gebruikers tussen de 20 en 39 jaar.