Social media planning tools vergeleken: Buffer vs Later vs Hootsuite

Wanneer je als bedrijf aanwezig wil zijn op diverse social media kanalen kan dit best tijdrovend zijn. Daarom gebruiken veel marketeers een social media tool om met één programma op de verschillende kanalen te kunnen posten, reacties op te volgen én analyses te maken. Ik deed de test en vergeleek drie populaire tools: Buffer, Later en Hootsuite.

Buffer vs Later vs Hootsuite

Eerst even dit: ook bij het vergelijken van een social media planning tool geldt de spreuk “Over smaak valt niet te twisten”. Wat ik een goede interface vind, vind jij misschien maar niets. Ook heb ik vooral getest met posts op Facebook en LinkedIn. Als jij meer actief bent op  Instagram, Pinterest of Twitter, kan het een heel ander verhaal zijn.

In ieder geval heb ik getract een zo objectief mogelijke review van Buffer, Hootsuite en Later te geven:

1. Buffer

Laten we beginnen bij het begin: Buffer is een cloud oplossing dat je zowel gratis als tegen betaling kan gebruiken. Zoals je wel kan voorspellen is de prijs afhankelijk van het aantal geconnecteerde social media kanalen en de gewenste functies. De betalende formule kan je 14 dagen gratis testen. Hierbij heb je geen kredietkaart nodig.

Lay-out

Buffer kan je connecteren met Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. In vergelijking met vele andere tools is Buffer eerder sober/minimalistisch qua lay-out. Persoonlijk zou ik als hoofdmenu gekozen hebben voor een verticale menustructuur i.p.v. horizontaal. Ook bij het switchen naar een andere weergave (bv. van dag naar week- of maandweergave) gebeurt er iets vreemd en opent er ineens een nieuw venster in je browser.

Social Media Planning Tool - Buffer - Overzicht Dag Weergave

Buffer beschikt ook over een Android en iOS app. In tegenstelling tot de webversie vind ik hier de lay-out wel zeer strak en duidelijk. De functionaliteit is helaas niet 1-op-1 hetzelfde, toch kan ik de app zeker aanbevelen.

Social Media Management

Wat Buffer dan weer wel goed doet is het aanbevelen van tijdstippen om je posts te doen. Je gaat hierbij merken dat zelfs het ideale tijdstip van je post per platform verschillend is. Best logisch natuurlijk. Let wel: standaard staat de tijdszone op ‘London – Europe’. Best even aanpassen bij je eerste login om niet voor verrassingen komen te staan.

Het effectief posten op de diverse social media kanalen gaat zeer vlot. Wat natuurlijk nog altijd het belangrijkste onderdeel van een social media management tool is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Hootsuite kan je in Buffer geen post ineens op meerdere platformen tegelijk plaatsen. Je dient dit dus één voor één te doen. Verder kan je zowel foto’s als video’s uploaden om te gebruiken bij een post. Verwijs je naar een artikel op je website, zal het ook kijken of er een afbeelding kan opgehaald worden. Gebruikte url’s worden overigens ‘buff.ly’ links. M.a.w. Buffer gebruikt z’n eigen url shortener.

Is LinkedIn een belangrijk medium? Dan overweeg je misschien beter een ander platform daar zowel taggen van personen (LinkedIn API staat dit niet toe) als bedrijven in een post niet mogelijk is.

Dashboard & rapportages

Een grote troef van Buffer is het ‘Analytics’ gedeelte. Het bevat een uitgebreide, mooi weergegeven overzicht van jouw social media kanalen en bijhorende posts. Waardoor je mogelijks andere licenties (denk bijvoorbeeld aan Supermetrics) kan stopzetten en hierdoor per maand weer wat euro’s besparen (of investeren in een betalend Buffer-account).

Social Media Planning Tool - Buffer - LinkedIn Analytics

Start Page & MFA

Als afsluiter geef ik ook nog graag mee dat je met Buffer Start Page snel en eenvoudig unieke landingspagina’s kan maken. Wat handig kan zijn voor bepaalde social media campagnes die je wilt doen. Ook niet onbelangrijk: wil je niet dat hackers jouw account ontfutselen, kan je bij ‘My Preferences’ > ‘Security’ > ‘Two Factor Authentication’ extra beveiliging inschakelen.

2. Later

Wanneer je als marketeer vooral actief bent op Instagram, heb je ongetwijfeld al gehoord van Later. Deze social media planning tool mikt dan ook voornamelijk op bedrijven en influencers die hier actief zijn. Later bied je de mogelijkheid – ook hier zonder credit card – om het platform gedurende 14 dagen te testen. Nadien kan je opteren voor de beperkte gratis formule of overschakelen naar een betalend account.

Lay-out & gebruik

In vergelijking met Buffer vind ik de lay-out van Later gebruiksvriendelijker. Zeker de content agenda is een stuk overzichtelijker (keuze per week of per maand). Zowel het plaatsen van nieuwe posts als verplaatsen van bestaande gebeurt allemaal via ‘drag & drop’.

Dat Later zich voornamelijk richt tot Instagram-gebruikers merk je aan enkele specifieke functies zoals ‘Conversations’ (beheer Instagram comments) en ‘Linkin.bio’ (call to actions toevoegen aan je posts). Desondanks kan je Later ook gebruiken voor LinkedIn, Pinterest, Facebook, Twitter én TikTok.

Dashboard & rapportage

Wanneer je Later enkel gaat gebruiken voor Instagram, Pinterest en/of Twitter ga je de rapporten in Later (‘Analytics’) super vinden. Helaas biedt het geen dashboards voor TikTok, Facebook en LinkedIn. Zeker deze laatste twee toch belangrijk voor de meeste marketeers. Zelfs wanneer je een reeds gepubliceerde post op deze kanalen gaat bekijken, zie je geen cijfers.Later Analytics

 

Minder geschikt voor LinkedIn

Op veel fora lees je dat Later geen ondersteuning zou hebben voor LinkedIn. Die is er sinds dit jaar dus wel degelijk. De functionaliteiten zijn helaas nog wel beperkt. Zoals hierboven aangehaald zijn er geen rapportages en ook het taggen van bedrijven kan – net als bij Later – niet.

Om het verhaal compleet te maken geef ik nog graag mee dat ik geen mogelijkheid tot multi-factor authentication heb gevonden. Op het forum van Later lees ik dat er nog gebruikers dit opmerken.

3. Hootsuite

Last but not least: Hootsuite. Wellicht de meest gekende tool onder marketeers. Logisch, want met bijna 20 miljoen gebruikers wereldwijd is het de meest gebruikte social media planningstool ter wereld.

In tegenstelling tot Buffer en Later heb je bij Hootsuite een creditcard nodig om je 30 dagen gratis proefperiode te starten. Je moet goed zoeken op de website, maar Hootsuite heeft wel degelijk een optie om de app kosteloos te gebruiken. Uiteraard met beperkte mogelijkheden.

Hootsuite is met diverse platformen te connecteren: Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en Pinterest. Bovendien kan je bij ‘Streams’ nog andere apps gaan connecteren. Bijvoorbeeld Google My Business.

Social Media Planning Tool - Hootsuite - Dashboard

Interface

Zowel de webversie als de Android-app zitten qua interface goed. In begin lijkt het misschien wat druk, maar alles is wel redelijk logisch ingedeeld. Hootsuite beschikt in mijn ogen over alle features die je van een social media management tool verwacht: posts direct plaatsen of plannen, op meerdere platformen tegelijk posten, posts inplannen ter goedkeuring, inkomende berichten bekijken en beantwoorden, enz.

Leuk om weten is dat je hier bij zowel Facebook als LinkedIn ook je posts kan boosten. Ook handig is de functie ‘parameters’ bij je posts. Handig om gestructureerd UTM-codes mee te geven.

Hootsuite Preview Post

Hootsuite Analytics

Als je – net als ik – zot bent van data en analyses moet je zeker eens kijken naar Analytics in Hootsuite. Daar vind je enkele grafisch zeer knappe dashboards. Helaas zijn bepaalde functies (‘Post Performance’ en ‘Best time to publish’) enkel toegankelijk voor gebruikers met een ‘Team-licentie’.

Hootsuite Analytics

Interessant voor LinkedIn

Als fervent LinkedIn-gebruiker was ik blij te zien dat je in Hootsuite – in tegenstelling tot Buffer en Later – wél bedrijven kan taggen in je LinkedIn posts (bv. @Tech4Marketing.be). Toch vrij essentieel wanneer je op LinkedIn succesvolle posts wil. De bovenstaande rapportages en de eerder genoemde mogelijkheid om er te adverteren, maakt van Hootsuite toch wel mijn favoriete social media tool voor LinkedIn.

Conclusie

Ben je een B2B-marketeer en twijfel je tussen bovenstaande platformen? Dan heb ik maar één advies: kies voor Hootsuite! Is Instagram hét belangrijkste social media kanaal (B2C-bedrijven of influencers)? Dan raad ik je aan Later te testen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Recent verschenen

Wanneer je als bedrijf aanwezig wil zijn op diverse social media kanalen kan dit best tijdrovend zijn. Daarom gebruiken veel marketeers een social media tool om met één programma op de verschillende kanalen te kunnen posten, reacties op te volgen én analyses te maken.