- Auteur

Tom Hufkens
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Sinds de recente uitspraak van de Oostenrijkse privacy-autoriteit heerst er onder marketeers de vrees dat Google Analytics op een gegeven moment verboden zou kunnen worden. Althans binnen Europa. Volgens deze toezichthouder zou Google Analytics in strijd zijn met de Europese privacywet (GDPR).
Na eerdere, gelijkaardige uitspraken in de zomer van 2020 kijken bedrijven steeds vaker naar alternatieven. Matomo (het vroegere Piwik) wordt hierbij het meest genoemd. Voor mij het signaal om dit alternatief voor Google Analytics eens te testen.
Google’s populaire web analytics tool ligt al sinds de invoering van de Europese privacywetgeving (GDPR) in 2018 fel onder vuur. Voornamelijk omwille van persoonlijke data dat – in tegenstelling tot wat de GDPR voorschrijft – de EU verlaat en opgeslagen wordt op servers in de Verenigde Staten.
Nu consumenten steeds meer bezorgd zijn om hun online privacy, weerklinkt de roep om Google Analytics – in z’n huidige vorm – te verbieden.
Concreet gaat het om twee uitspraken:
Update Januari 2023: nog altijd heerst er onduidelijkheid over de toekomst van Google Analytics. Zowel Italië als Denemarken hebben eerder al geoordeeld dat de manier waarop Google omgaat met haar data, in strijd is met de opgelegde Europese wetgeving. In Spanje daarentegen zien ze dan weer geen probleem.
Google Analytics wordt wereldwijd zowat op iedere website gebruikt. Een Europees verbod zou dus een gigantische impact hebben. Volgens experts zal het voorlopig nog niet zo’n vaart lopen, maar onder marketeers merk je dat het onderwerp leeft.
Steeds meer bedrijven beginnen naar alternatieven te zoeken. Simple Analytics en voornamelijk Matomo Analytics worden hierbij het meest overwogen.
Matomo (wat Japans is voor ‘eerlijkheid’) is met voorsprong het populairste alternatief voor Google Analytics. Matomo (ooit gestart als ‘Piwik’) is een opensource platform dat privacy hoog in het vaandel draagt. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om data lokaal op eigen servers te bewaren.
Door dit laatste zijn tal van grote organisaties ondertussen overgeschakeld. Zoals bijvoorbeeld: Amnesty International, RedBull, NASA, Huawei en de Europese Commissie. Ook de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit gebruikt op hun website Matomo.
Net als bij Google Analytics kan je met Matomo de herkomst van je bezoekers achterhalen, doelen instellen (= conversies) en rapportages maken. Met dat verschil dat je meer inzage hebt wat er met al deze data gebeurt.
Matomo kan je op 3 verschillende manieren installeren en gebruiken:
Voor deze review koost ik voor ‘Matomo Analytics for WordPress’, wat min of meer hetzelfde werkt dan ‘Matomo Cloud’. Enkel heb je dan bijvoorbeeld geen toegang tot de mobiele app. Overweeg je de On-Premise versie? Ontdek dan hier wat het verschil is tussen Matomo Cloud Hosting en Matomo On-Premise.
In tegenstelling tot je misschien verwacht van opensourcesoftware is de gebruikersinterface zéér toegankelijk. Het dashboard brengt de bezoekersstatistieken van jouw website netjes in kaart. Ik beschrijf even de 5 belangrijkste onderdelen:
Naast deze vijf functies heb je optioneel ook nog A/B testen, Funnels, Heatmaps en Sessie Opnames. Echter zijn dit sowieso betalende functionaliteiten.
Net als bij Google Analytics kan je rapporten generen die je dagelijks, wekelijks of maandelijks in je mailbox wilt ontvangen. Je kiest hierbij zelf de frequente, formaat (bv. HTML of PDF) en gewenste parameters.
Als je mijn mening vraagt heeft Google Analytics met Matomo een te duchten concurrent. Zeker nu bedrijven, marketeers én consumenten steeds kritischer zijn om hun online privacy. Volledig terecht uiteraard.
Afgezien van het privacy-luik vind ik Matomo vooral gebruiksvriendelijker dan Analytics. Voor een doorsnee handelaar die gewoon wilt weten hoeveel websitebezoekers hij afgelopen periode had, lijkt het me zelfs een betere keuze.
Omdat je wellicht nog wel wat vragen hebt over het gebruik en de mogelijkheden van Matomo, beantwoord ik hieronder nog enkele veelgestelde vragen:
Daar Matomo kan werken zonder tracking cookies, zou je in theorie je cookiebanner kunnen verwijderen. Mits je uiteraard geen andere third-party tools gebruikt die cookies vereisten.
Ja, Matomo heeft zowel voor Android als iOS een app. Echter kan je deze niet gebruiken als je gekozen hebt om de implementatie te doen via de WordPress-plugin. Wat in praktijk geen erg is, want Matomo Analytics is bijzonder ‘mobile friendly’.
Ja, Matomo geeft zelf aan dat dit mogelijk is. Via volgend artikel vind je hierover meer informatie.
Matomo heeft twee gratis versies: Matomo for WordPress en Matomo On-Premise. Enkel de Cloud App is betalend (vanaf € 19/maand).
Wanneer je voor Matomo On-Premise kiest, staat al jouw data lokaal op jouw servers. Kies je voor de cloudversie, dan wordt er voor Europese klanten beroep gedaan op een Duits datacenter.
Het finale antwoord laat ik over aan juristen, maar Matomo oppert alvast volledig GDPR Compliant te zijn.
Wil je zelf testen of Matomo een waardig alternatief voor Google Analytics is? Goed nieuws! Matomo biedt op haar website een werkende demo-omgeving aan, waardoor je zelf kan ervaren wat de mogelijkheden zijn.
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
B2B Marketing | 3 min.
Bedrijven kijken steeds vakder naar alternatieven voor Google Analytics. Matomo (het vroegere Piwik) wordt hierbij het meest genoemd. Voor mij het signaal om dit alternatief voor Google Analytics eens te testen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang maandelijks meer marketing tips & tricks!