- Auteur

Tom Hufkens
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Een social media management platform met domeinnaam ‘PostProval.com’ en een professionele, Engelstalige website. Je zou voor minder denken dat het om een Amerikaanse multinational gaat. Het tegendeel is waar: PostProval is een 100% Belgisch product!
De West-Vlaamse Britt De Roy is de bezieler van deze start-up. “Ondanks ons klein team, hebben we grote ambities” klinkt het. Ik had de eer haar te mogen interviewen en het platform uitvoerig te testen.
Britt De Roy is met PostProval niet aan haar proefstuk toe. Al sinds 2015 helpt ze bedrijven als zelfstandig marketingconsultant en heeft ze daarnaast ook al jaren haar eigen webshop ‘chareltje.be’
Haar passie voor online marketing en de zin om te ondernemen brachten Britt in 2020 op het idee om een eigen social media management tool te ontwikkelen. “Corona zorgde voor meer social media klanten en omdat ik net mama geworden was werd efficiëntie nog belangrijker.” Door haar eigen expertise kent ze natuurlijk als geen ander de functies die een Social Media Manager nodig heeft. “Ik voelde me als freelancer niet echt aangesproken tot die grotere tools (Hootsuite, Buffer, ..). Want die focussen zich meer op agencies en grote marketing teams. PostProval focust echt op een social media manager met meerdere klanten.”
Samen met software developer Sippe Verhelle creëerde ze een all-in-one platform met op dit moment ondersteuning voor Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn en TikTok.
Ondanks dat naast het publiceren, ook het plannen van berichten in steeds meer social media kanalen mogelijk wordt, blijft het gebruik van een social media management tool aanbevolen. Zo schreef ik al eerdere reviews over Buffer, Later en Hootsuite.
Een eerste en misschien wel belangrijkste argument is efficiëntie. Je bespaart je een heleboel ‘inlogstress’ en kopiëren en plakken van teksten. Daarnaast bieden de meeste planning tools ook een ‘approval flow’ aan. Hiermee kunnen posts voor publicatie – indien gewenst – eerst goedgekeurd worden.
Zoals de naam het wellicht doet vermoeden, krijgt ‘Client Approval’ ook veel aandacht in de PostProval-app. PostProval is ontwikkeld vanuit de ‘frustratie’ om als Social Media Manager te moeten wachten op goedkeuring van posts.
Britt De Roy verklaart: “Elke maand moest ik voor meer dan 10 klanten een kalender opmaken én daar goedkeuring op krijgen + (tijdig) inplannen. De ene reageert via WhatsApp, de andere via mail enz. Daarom wilde ik ook dit op één plaats krijgen.”
Naast de basisfunctionaliteiten zoals het publiceren en inplannen van je social media berichten, biedt het platform naast ‘Client Approval’ nog enkele onderscheidende functies die je niet overal zomaar tegenkomt:
Als zelfstandig marketingconsultant werkte Britt voor diverse klanten. Logisch dus dat PostProval de mogelijkheid biedt om vanuit één portaal meerdere klanten te beheren. Voor professionele marketeers een zeer handige functie! Met één login beheer je al jouw klanten én hun abonnementen.
Een voor internationale organisaties interessante functie binnen PostProval is ‘Time Zone’. Het klinkt banaal, maar als jouw doelpubliek zich in een andere tijdzone bevindt, dien je hier als Social Media Manager rekening mee te houden. In PostProval kan je daarom bij het aanmaken van een nieuwe klant (‘Client’) de juiste tijdszone instellen.
Via PostProval kan je – ineens bij het maken van een bericht – een ‘First Comment’ instellen. Een methode die vooral op LinkedIn gebruikt wordt om bijvoorbeeld een link (url) te delen.
Door de verschillende social media profielen van je bedrijf en/of klanten te koppelen aan PostProval, krijg je op één plaats alle statistieken verzameld. Dit zowel qua aantal volgers, als resultaten van je posts. Ook voor berichten die niet via het platform zijn geplaatst.
“Met deze specifieke functies willen we het verschil maken met onze concullega’s. We richten ons hiermee specifiek op de Social Media Manager die meerdere accounts beheert. Hierbij vinden we snelle én persoonlijke support zeer belangrijk.”
En ik spreek uit ervaring: zowel bij het aanmaken van m’n account als bij een eerste post, kreeg ik van Britt een persoonlijk bericht ter ondersteuning. “In die begeleiding willen we echt uitblinken” benadrukt ze.
Wil je PostProval eens uitproberen? Maak online je account aan en test het platform gratis gedurende 30 dagen. Nadien heb je de keuze uit:
Toegegeven: PostProval is een nog jong platform met ruimte voor groei. Dat beseft Britt De Roy zelf ook: “Er staan nog een heleboel nieuwe functionaliteiten op de planning. Op relatief korte termijn mogen gebruikers een volledig nieuwe lay-out verwachten. Verder bekijken we op dit moment ook de implementatie van artificiële intelligentie (AI). Om – op basis van data per klant – suggesties te doen zoals het ideale tijdstip van een post, kleurgebruik in de visuals/afbeeldingen, lengte van de post, enz.”
Daarnaast vertrouwde ze me toe dat er nog enkele interessante features zitten aan te komen. Zoals bijvoorbeeld:
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
B2B Marketing | 3 min.
Social Media | 5 min.
Elke maand moest ik voor meer dan 10 klanten een kalender opmaken én daar goedkeuring op krijgen + (tijdig) inplannen. De ene reageert via WhatsApp, de andere via mail enz. Daarom wilde ik ook dit op één plaats krijgen.
Britt De Roy, Founder PostProval
Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang maandelijks meer marketing tips & tricks!