- Auteur

Tom Hufkens
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Door Corona werden handelaars in de winter van 2021 verplicht om hun klanten op afspraak te ontvangen. Als winkelier in een drukke winkelstraat niet interessant, maar toch hebben bepaalde sectoren het voordeel van werken op afspraak ontdekt. Kapperszaken bijvoorbeeld. Het merendeel van de zaakvoerders lijkt het wel fijn te vinden om meer controle te hebben over zijn of haar agenda.
Ik toon je hieronder dat zowel in een B2C als B2B context Microsoft Bookings een handige tool is om collega’s, klanten of leveranciers afspraken te laten inplannen in je agenda.
Microsoft Bookings maakt deel uit van de Office 365 Suite van Microsoft. Wat vandaag de dag dan weer onderdeel is van Microsoft 365. Een softwarepakket van Microsoft waar de meeste bedrijven wel mee vertrouwd zijn.
Zoals je wellicht al vermoedde is Microsoft Bookings niet gratis. Bookings is inbegrepen bij volgende Microsoft 365 abonnementen:
Ben je Microsoft 365 Business Basic klant? Dan heb je helaas geen toegang tot Microsoft Bookings. Je zal dan minstens één licentie moeten upgraden naar bijvoorbeeld een Microsoft 365 Business Standard abonnement.
Ben je niet zeker welke licentie je hebt? Via volgende stappen krijg je – mits de juiste licentie – toegang tot Microsoft Bookings:
Of gebruik de rechtstreekse link naar de Microsoft Bookings app.
De interface van Microsoft Bookings is bijzonder gebruiksvriendelijk. Wellicht lukt het je wel hier wegwijs in te geraken. Toch zitten bepaalde functionaliteiten goed verborgen.
Wanneer je Bookings opent zie je links het menu. Het menu bestaat uit volgende onderdelen:
In het menu staan deze termen net andersom. Hieronder beschrijf ik de diverse componenten uitvoerig en leg ik je uit waarom ik ze liever in deze volgorde vermeld.
Het belangrijkste item in het menu. Hier dien je wat bedrijfsgegevens op te geven en ga je bepalen wie, wat en wanneer kan reserveren. Ook hier ga je merken dat ik – bewust – niet de volgorde van het menu hanteer:
Het laatste item in het menu bij ‘Instellingen, maar persoonlijk lijkt het me beter deze info als eerste op te geven. Hier dien je volgende info op te geven:
Uiteindelijk het belangrijkste onderdeel. Hier ga je de pagina waar klanten of leveranciers afspraken kunnen maken vormgeven. De belangrijkste items hier zijn:
Belangrijk voordeel aan Microsoft Bookings is dat je per ‘service’ (zie volgend topic) kan bepalen welke formuliervelden er gevraagd moeten worden. Mocht je naast de standaardvelden nog een aantal bijkomende formuliervelden nodig hebben, kan je deze hier instellen.
Bij ‘Services’ kan je bepalen welke diensten jouw contacten kunnen reserveren. Je hebt hierbij volgende opties:
Het laatste nog niet besproken item bij ‘Instellingen’ (maar dus in feite de eerste in het menu) is ‘Medewerkers’. Hier kan je:
Maak je gebruik van een Microsoft Active Directory? Dan zal je merken dat Bookings automatisch op basis van naam of e-mailadres jouw medewerkers herkent.
Opmerking: Enkel wanneer je een Microsoft-account gebruikt kan je instellen dat bestaande afspraken in je agenda de beschikbaarheid op je reserveringspagina beïnvloedt. Hierbij moet ik ook meegeven dat gedeelde agenda’s (bv. marketing@ of info@) hierbij – afhankelijk van instellingen – niet gebruikt kunnen worden.
Bij ‘Klanten’ vind je een overzicht van alle klanten die reeds een afspraak hebben gehad of ingepland. Indien gewenst kan je hier ook contacten manueel toevoegen of importeren (CSV-bestand).
Leuk weetje: op een klantenfiche kan je – in naam van de klant – een afspraak inplannen.
Tot slot vind je in het menu ook nog het item ‘Agenda’.
Hier krijg je:
Een belangrijke troef van Microsoft Bookings zijn de automatische bevestigingsmails die je kan instellen. Wil je contacten graag automatisch een agenda-invite laten toesturen? Ook dat is mogelijk. Met Microsoft Bookings geef je klanten dus een zeer professionele indruk.
Wil een klant toch nog een afspraak wijzigen of annuleren? Geen probleem! Ook dit kan online geregeld worden, waarna aangepaste agenda-invites verstuurd worden.
Graag deel ik ook nog mee dat – voor wie wat technischer is aangelegd – Microsoft Bookings met andere Office 365 apps te koppelen is via Power Automate (voorheen Microsoft Flow). Een tool van Microsoft om geautomatiseerde werkstromen te maken.
Tot slot geef ik nog wat antwoorden op mogelijke vragen bij gebruik van Microsoft Bookings:
Ja! Daar de interface van de webversie er eerder sober uitziet, vind ik de app van Microsoft Bookings er zeer modern uitzien. Bovendien heb je er dezelfde functionaliteiten. Dus ook hier kan je afspraken bekijken of wijzigen, klanten beheren, medewerkers toevoegen en instellingen wijzigen.
Ja en nee. Ja je kan een gmail-adres gebruiken om bijvoorbeeld een medewerker toe te voegen. Maar hierbij heb je dan niet de optie om Bookings rekening te laten houden met bestaande afspraken.
Dit gebeurt automatisch bij het toevoegen van nieuwe medewerkers. Enkel bij e-mailadressen die gelinkt zijn aan Microsoft Exchange (met uitzondering van gedeelde mailboxen), zal er ook daadwerkelijk rekening gehouden worden met bestaande afspraken.
Microsoft Bookings is interessant voor organisaties die contacten via een online module afspraken willen laten maken. Dit bijvoorbeeld om een betere personeelsplanning te kunnen maken. Zeker voor organisaties die reeds vertrouwd zijn met de toepassingen van Office 365, is Microsoft Bookings een logische keuze.
Uiteraard zijn er nog goede reservatietools op de markt. De meest bekende is wellicht Calendly. Een pakket dat in een latere blog ook uitvoerig beschreven zal worden.
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Microsoft Power Pages | 2 min.
Metaverse | 6 min.
Microsoft Bookings is een online reservatietool om collega's, klanten of leveranciers afspraken te laten boeken in je agenda. Handig in zowel B2C als B2B context.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang maandelijks meer marketing tips & tricks!