- Auteur

Tom Hufkens
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Zowel in België als in Nederland is LinkedIn al jarenlang bijzonder populair. Met een duidelijke boost sinds de huidige coronapandemie. In onderstaande blog deel ik tips vanuit de praktijk en verduidelijk ik het belang van LinkedIn voor zowel Marketing als Sales.
Door Corona is het als commercieel medewerker niet altijd eenvoudig nieuwe zakelijke contacten te leggen. Mede hierdoor vinden nog iedere dag nieuwe gebruikers de weg naar LinkedIn. Einde 2021 was LinkedIn na Facebook en Messenger zelfs het meest gebruikte social media kanaal in België. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door NapoleonCat. LinkedIn had op dat moment zo’n 25.000 gebruikers meer dan Instagram:
In tegenstelling tot Facebook, richt LinkedIn zich op het zakelijke netwerk van haar gebruikers. Het Amerikaanse bedrijf dat sinds 2016 in handen is van Microsoft dankt zijn populariteit aan het feit dat je – mits wat kennis – ook relatief eenvoudig mensen buiten je eigen netwerk kan bereiken. Voor de graad van verbondenheid werkt LinkedIn met enkele typische begrippen:
Waarom is het belangrijk dat zowel jouw bedrijf als jouw medewerkers actief zijn op LinkedIn? Voor mij zit het belang van LinkedIn hem in 3 pijlers:
Hieronder beschrijf ik iedere pijler uitvoerig met telkens een voorbeeld uit de praktijk:
Ik start wat voor veel lezers wellicht de ‘saaiste’ posts zijn op LinkedIn: Company Branding. Welke producten en/of diensten heeft jouw bedrijf te bieden? Als je dit op een klassieke manier gaat posten krijg je inderdaad saaie posts.
Hieronder geef ik wat inspiratie om jouw posts in kader van company branding wat aantrekkelijker te maken:
Een bedrijf dat duidelijk deze boodschap begrepen heeft is de Colruyt Group. In plaats van droogweg producten uit hun assortiment te posten, is er aandacht voor het lokale bedrijf achter het product:
Een ander belangrijke reden om als bedrijf actief te zijn op LinkedIn is Employer Branding. Elke organisatie heeft nood aan goed personeel. In de meeste sectoren zijn deze mensen dan ook nog eens moeilijk te vinden. Hieronder enkele tips om jouw bedrijf aantrekkelijk(er) te maken voor toekomstige collega’s:
Belgische marketingbedrijven die duidelijk focussen op Employer Branding zijn bijvoorbeeld Io (het vroegere Intracto) en Wiseo (Belgisch SEO Agency).
Tenslotte is LinkedIn ook een ideaal platform om je te profileren in jouw vakgebied (= Personal Branding). De meeste organisaties kunnen hier de meeste progressie boeken. Hieronder geef ik tips om jouw medewerkers mee op de LinkedIn-trein te krijgen:
Waarom is ‘Personal Branding’ zo belangrijk? Wat is het voordeel voor jezelf én voor je bedrijf?
Hieronder enkele argumenten:
Wanneer je bovenstaande argumenten leest, begrijp je ongetwijfeld het belang van LinkedIn. Je gaat nooit ál jouw medewerkers actief krijgen op LinkedIn. Echter kunnen een paar ‘LinkedIn Ambassadeurs’ de online visibiliteit van jouw bedrijf een ferme boost geven.
Ook al heeft jouw bedrijfspagina veel volgers, het meeste potentieel zit hem in het netwerk van jouw medewerkers. Want ook hier geldt: ‘People buy from people’. Of met andere woorden: we geven sneller een like aan een persoon, dan aan een bedrijf.
Een voorbeeld uit de praktijk:
Ondanks dat de bedrijfspagina die ik beheer 5x meer volgers heeft, had mijn post over hetzelfde onderwerp meer likes en 4x meer views:
Wanneer ik bovenstaande punten presenteer is meestal de volgende vraag: “Ok, ik wil actiever worden op LinkedIn. Maar wat moet ik dan posten?”. Uiteraard geef ik dadelijk wat tips, maar je zal vooral zelf moeten ondervinden welke content jouw netwerk interessant vindt.
Hieronder een analyse van m’n eigen posts op LinkedIn. Zoals je kan afleiden hadden de posts waarbij ik eigen gemaakte foto’s gebruikte, in 2021 het meeste succes. Posts met een link deden het een stuk minder goed. En berichten delen leverde amper of geen resultaat.
Dit soort inzichten kan je nadien vertalen naar content. In mijn rol en voor mijn netwerk betekent dat bijvoorbeeld het delen van een foto tijdens een event. Uit ervaring weet ik dat dit soort content vaak populair is op LinkedIn.
Als afsluiter van dit artikel deel ik graag nog enkele tips & tricks om als bedrijf succesvoller te worden op LinkedIn:
Binnen LinkedIn heb je als paginabeheerder de mogelijkheid om collega’s content aan te leveren die ze dan met één klik kunnen delen:
Hier kan je posts aanmaken om dan nadien te delen met collega’s:
Als paginabeheerder heb je de mogelijkheid om wat LinkedIn data van jouw belangrijke concurrenten te bekijken. Hoe actief zijn ze? Hoeveel volgers hebben ze? Etc.
Als ondernemer is het verleidelijk om in een drukke periode posts op social media te ‘skippen’. Waarna je plots beseft al wekenlang niets meer te hebben geplaatst. Om dit te vermijden én om meer inzage te krijgen in de resultaten (views, clicks, shares, …) raad ik aan om met een social media planning tool te werken. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Buffer, Later en Hootsuite.
Wanneer jij of jouw medewerkers nog extra tips willen, raad ik de LinkedIn Social Selling Index aan. Een gratis tool waarmee je tips krijgt om jouw aanwezigheid op LinkedIn te verbeteren. Bovendien kan je jouw score vergelijken met je netwerk en met sectorgenoten.
Het mag duidelijk zijn: LinkedIn is een bijzonder krachtig en interessant medium voor Marketing én Sales. En nog niet eerder aangehaald: LinkedIn is volledig gratis te gebruiken! Ook al heeft een betalend account (LinkedIn Premium) ook wel z’n voordelen.
Heb je nood aan meer concrete LinkedIn tips & tricks? Schrijf je hieronder zeker in voor de maandelijkse nieuwsbrief.
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
B2B Marketing | 3 min.
Social Media | 5 min.
LinkedIn | 1 min.
Wat is nu het geheim van LinkedIn? Waarom is het belangrijk dat zowel jouw bedrijf als jouw medewerkers actief zijn op LinkedIn? Ik deel tips & tricks vanuit de praktijk!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang maandelijks meer marketing tips & tricks!