In 2022 je eigen webshop starten? Ik help je kiezen tussen Shopify en WooCommerce

In 2020 telde België 48.148 webshops. Meer dan 20.000 hiervan zijn in 2020 opgestart. Vier maal meer dan in de jaren voordien. Het is duidelijk dat door de huidige coronasituatie steeds meer Belgen de stap richting een eigen webshop durven zetten. Droom jij ook al jaren van een eigen zaak? Dan is een webshop starten misschien wel de perfecte eerste stap.

E-Commerce is booming business

Op de cijfers van 2021 is het nog even wachten, maar nooit eerder werden er zoveel nieuwe webshops gestart als in 2020. Dat blijkt uit een studie van The House of Marketing en SafeShops.be. Het aantal webshops is op één jaar tijd bijna verdubbeld:

  • Aantal Belgische webshops in 2020: 48.141
  • Aantal nieuwe Belgische webshops: 20.000
  • Waarde Belgische e-commerce markt: 8,8 miljard euro (+7,5% t.o.v. 2019)

Wat met Nederlandse webwinkels?

Ook Nederland kende de afgelopen twee jaar een felle stijging in het aantal webshops (of webwinkels zoals ze in Nederland zeggen). Procentueel is de stijging wel minder uitgesproken dan in België (wellicht doordat e-commerce in Nederland al langer ingeburgerd is). Desondanks zijn er ook hier minstens 15.000 nieuwe webshops gestart in de afgelopen 1,5 jaar:

Cijfers CBS - Het aantal Nederlandse Webshops in 2021
Cijfers CBS – Het aantal Nederlandse Webshops in 2021

Shopify vs WooCommerce

Wereldwijd zijn Shopify, WooCommerce en Magento de populairste e-commerce platformen. Gezien de populariteit van WordPress en de gebruiksvriendelijkheid van Shopify, is de kans groot dat je bij het starten van een webshop twijfelt tussen Shopify en WooCommerce.

Hieronder geef ik tips om de juiste keuze Shopify vs WooCommerce te maken.

Deel 1: Hoe werkt Shopify?

Shopify is een van oorsprong Canadese e-commercespeler. Het bedrijf vierde vorig jaar haar 15e jubileum. Qua omzet is het uitgegroeid tot het grootste bedrijf in Canada (+- $ 3 miljard omzet in 2021).

Waarom zoveel webshops gebouwd worden met Shopify? Grotendeels heeft dit te maken met het gebruiksgemak van het e-commerceplatform, alsook de vele apps die je – al dan niet tegen betaling – aan je webshop kunnen toevoegen.

Voorbeeld van een Shopify webshop
Voorbeeld van een Shopify webshop

1. Keuze uit gratis of betalende thema’s

Wanneer nodig kan je met Shopify op zeer korte tijd een perfect werkende webshop bouwen. Dit dankzij de kant-en-klare thema’s die in de ‘Themabibliotheek’ worden aangeboden. Ofwel kies je hierbij voor een gratis template, door Shopify zelf gebouwd en ondersteund, of te betalen voor een thema gemaakt door een externe ontwikkelaar.

Het verschil tussen een gratis en betalend thema is meestal:

  • Aanpasbaarheid van je template: welke mogelijkheid heb je om bepaalde zaken aan te passen, zonder hiervoor in de code te moeten duiken.
  •  Beschikbare opties: de lijst van ‘features’ bij een betalend template is veelal langer dan bij een gratis variant. Bijvoorbeeld: opties qua weergave van je afbeeldingen.

Een pluspunt aan Shopify is dat je zonder al te grote impact redelijk snel kan switchen naar een ander thema. Uiteraard is dit niet (of minder) aan te raden als je al een tijdje bezig bent.

Pas je thema aan waar nodig

Na installatie kan je jouw gekozen thema naar wens aanpassen. Shopify werkt hierbij met ‘secties’, ‘kolommen’ en ‘blokken’. Allemaal bouwstenen om uiteindelijk je perfecte webshop vorm te geven. Let wel: afhankelijk van je gekozen thema zal je hier meer of minder opties hebben.

2. Shopify helpt je succesvol te zijn

De missie van Shopify is dat iedere gebruiker op een zo eenvoudig mogelijke manier succesvol is met zijn of haar webshop. Dat merk je bijvoorbeeld aan het menu ‘Voorkeuren’. Shopify biedt haar klanten hier enkele zeer belangrijke functionaliteiten kant-en-klaar aan:

  • Titel & Metabeschrijving: belangrijke voor de SEO (vindbaarheid zoekmachines) van je webshop.
  • Social Media Image: welke afbeelding (of logo) tonen wanneer jouw URL gedeeld wordt op social media?
  • Google Analytics: welke code is nodig om jouw webshop te verbinden met je Google Analytics account?
  • Facebook-pixel: handig wanneer je via Facebook bijvoorbeeld aan retargeting wil doen.
  • GDPR: schakel deze functie in om in orde te zijn met de Cookie- en GDPR wetgeving.
  • Google reCAPTCHA: een extra controle die je best inschakelt ter preventie van spam-inzendingen.

Shopify Analytics

Een andere leuke functionaliteit in het menu is ‘Analytics’. Dit kant-en-klare dashboard biedt je een zeer uitgebreid aantal rapporten met volgens mij alle info die je als beginnende webshop nodig hebt:

  • Financiële inzichten: bv. omzet & gemiddelde bestelwaarde
  • Klanten: bv. aantal bestellingen & percentage terugkerende bezoekers
  • Marketing: conversiepercentage, omzet per verkeersbron & aantal inschrijvingen nieuwsbrief

Marketing module

Shopify bevat standaard ook een marketing module. Naast Shopify E-mail kan je hier ook marketing apps van derden installeren. Bijvoorbeeld ‘Google Channel’ wanneer je jouw producten wil adverteren via Google Shopping campagnes.

Shopify E-mail is vrij basis e-mailpakket wat op zich wel goed werkt. Wil je met lead scoring en marketing automation flows gaan werken, raad ik je aan om met een marketing automation tool te gaan koppelen. ActiveCampaign biedt bijvoorbeeld een connector voor Shopify aan.

3. Producten toevoegen of importeren

Meestal het lastigste aan een nieuwe webshop: het toevoegen van je producten. Al helpt ook hier Shopify jou wel een handje. Tal van belangrijke features zijn standaard inbegrepen:

  • Titel product
  • Omschrijving product
  • Afbeeldingen
  • Kostprijs, verkoopprijs en doorstreepprijs (vergelijkingsprijs)
  • Voorraad en voorraadgeschiedenis
  • Fabrikantscode (SKU) en barcode (EAN)

Producten importeren via CSV

Persoonlijk zou ik producten nooit manueel één voor één gaan invoeren. Je kiest beter voor het voorbeeld CSV-bestand waarna je via Excel alle nodige info kan ingeven. Nadien kan je alles netjes in bulk opnieuw importeren. Ongetwijfeld win je zo enorm veel tijd doordat je info kan kopiëren en plakken. Gebruik hierbij zeker ook deze 12 Microsoft Excel functies.

Goed om weten: wanneer je bepaalde infovelden voor je product(en) mist, kan je deze bij ‘Instellingen’ > ‘Metavelden’ zelf toevoegen.

Binnenkomende inkooporders

Zelfs het registreren van inkomende bestellingen van leveranciers is in Shopify voorzien (‘Overdracht leveranciers’). Deze optie kan je trouwens ook gebruiken om voorraadwijzigingen tussen twee vestigingen te registreren.

Wil je dit vanuit je ERP-pakket laten doorstromen? Da’s natuurlijk een ander paar mouwen. Hiervoor neem je wellicht best een ontwikkelaar / Shopify Partner onder de arm.

4. Bestellingen beheren & factureren

Om je als beginnende webshop te onderscheiden, verwerk je inkomende bestellingen best zo snel mogelijk. Het order management systeem binnen Shopify geeft je een goed overzicht van jouw online bestellingen.

Bijvoorbeeld:

  • Welke orders dienen nog betaald te worden?
  • Welke orders zijn nog onverwerkt?
  • Welke orders zijn gesloten (m.a.w. volledig verwerkt)

Daarnaast kan je zelf een volledig gepersonaliseerde weergave maken en deze toevoegen aan het menu. Bijvoorbeeld een aparte weergave om jouw ‘Retours’ te beheren.

Shopify-Voorbeeld-Overzicht-Bestellingen
Shopify – Overzicht inkomende bestellingen

Hoe ontvang ik betalingen in Shopify?

Wanneer je een webshop start in Shopify, heb je de volgende mogelijkheden qua betalingsprovider:

  • Je kiest voor de eigen betaalservice van Shopify, nl. ‘Shopify Payments’
  • Je kiest voor een andere, gekende aanbieder zoals Mollie of MultiSafepay

Hou er wel rekening mee dat je ongeacht de betaalprovider steeds een kleine vergoeding betaalt voor iedere transactie.

Hoe je bestelling mét track & trace versturen?

Voor het versturen van je bestellingen zijn er talloze ‘Fulfillment apps‘ te downloaden in de Shopify App Store. Sendcloud is binnen Shopify wellicht de meest gebruikte ‘E-Commerce Shipping Software’. Maar ook PostNL heeft bijvoorbeeld een eigen Shopify plug-in.

5. Shopify App Store

Een bijzonder grote troef van Shopify is App Store. Voor iedere functionaliteit is er wel een app beschikbaar. Waarbij je voor de betalende apps steeds 14 of 30 dagen kan testen of een plug-in daadwerkelijk doet wat je ervan verwacht.

Bijna alle grote technologiebedrijven vind je er op terug: Facebook, Google, Mailchimp, Snapchat, Pinterest, Klaviyo, enz.

Screenshot Shopify App Store
Screenshot Shopify App Store

6. Nieuw: Yoast SEO for Shopify

Nieuws heet van de naald: sinds januari 2022 is Yoast SEO (wereldwijd de meest gebruikte SEO-tool) ook als app ook beschikbaar voor Shopify. Een mijlpaal voor het Nederlandse bedrijf dat jarenlang mikte op WordPress-gebruikers. Je kan de plug-in 14 dagen gratis uittesten. Nadien betaal je $ 29 per maand.

Yoast-SEO-Beschikbaar-op-Shopify
Yoast-SEO-Beschikbaar-op-Shopify

Deel 2: Hoe werkt WooCommerce?

WooCommerce is wereldwijd het populairste e-commerce platform. Het succes van WooCommerce is deels te verklaren door de populariteit van WordPress. WordPress is een opensource Content Management Systeem (CMS) waarmee je op een relatief eenvoudige manier een eigen website kan maken.

Bovendien is WordPress op zich volledig gratis. Het enige wat je hoeft te doen is een hosting pakket nemen (bv. One.com) en WordPress hierop installeren. Wist je trouwens dat 40% van alle nieuwe websites gemaakt worden met WordPress?

Het succes van WooCommerce is deels gelinkt aan het succes van WordPress. Natuurlijk speelt de kwaliteit van het platform en het gegeven dat het om een gratis plug-in gaat, ook zeker mee.

WooCommerce Voorbeeld Productpagina
WooCommerce Voorbeeld Productpagina

1. Is WooCommerce complexer dan Shopify?

Toch wel. Daar je in Shopify sowieso start vanaf een template wat je nadien aanpast naar jouw voorkeuren, start je in WordPress eigenlijk met een lege doos. Ben je volledig niet vertrouwd met WordPress? Dan ga je sowieso sneller jouw webshop klaar hebben met Shopify. Hou je van een uitdaging en wil je liefst zoveel mogelijk personaliseren? Dan zou ik zeker overwegen je te verdiepen in de wereld van WooCommerce.

2. Hoe starten met WooCommerce?

Als je reeds een WordPress website hebt, verwacht je wellicht dat het activeren van WooCommerce relatief eenvoudig zal zijn? Het heeft zeker een voordeel dat je gewend bent om met WordPress CMS te werken. Echter – doordat je wellicht geen e-commerce template hebt – ga je dan nog wel wat werk hebben met het vormgeven van product- en categoriepagina’s, afrekenformulier, enz.

WooCommerce Templates

Ben je geen doorwinterde of professionele websitebouwer? Dan lijkt het me zeker verstandig om vanaf een bestaande template te starten. WP Astra (een populair thema voor WordPress) bied je bijvoorbeeld enkele kant-en-klare templates, die je met de meest gebruikte ‘page builders’ zoals Elementor, Beaver Builder of Gutenberg kan bewerken.

Zelf vind ik Elementor wel een fijne page builder, daar je hiermee met veel vrijheid en op een zeer visuele manier webpagina’s kan vormgeven.

Voorbeeld WooCommerce Template (WP Astra)
Voorbeeld WooCommerce Template (WP Astra)

3. Producten beheren in WooCommerce

Eenmaal je een thema, page builder en template hebt gekozen, kan je – na het personaliseren van je template – starten met het toevoegen van producten aan je webshop. Heb je ervaring met pagina’s of berichten maken in WordPress, heb je nu een streepje voor. De interface van WooCommerce is namelijk zeer gelijkaardig.

Net als Shopify biedt WooCommerce je verschillende velden die je nodig zou kunnen hebben bij het aanmaken van een product:

  • Reguliere prijs & actieprijs
  • Artikelnummer
  • Productomschrijving
  • Voorraadstatus
  • Optie virtuele producten
  • Gerelateerde producten: upsells & cross-sells
  • Instellen tabbladen te werken (bv. omschrijving, specificaties en reviews)

Ook hier heb je de mogelijkheid om eigen velden (‘product eigenschappen’) toe te voegen.

WoCommerce Voorbeeld Backend
WoCommerce Voorbeeld Backend

Importeren producten via CSV

Heb je al een webshop? Dan kan je jouw producten wellicht wel exporteren naar een CSV-bestand en dat importeren in WooCommerce (bovenaan bij het productoverzicht). En het moet gezegd: de wizard om producten te importeren werkt zeer aangenaam!

WooCommerce Producten Importeren via CSV
WooCommerce Producten Importeren via CSV

Voorraadbeheer

Het voorraadbeheer – wat sterk is binnen Shopify – is bij WooCommerce is zeer beperkt. Gezien het belang van een correcte voorraad op jouw webshop is een plug-in voor voorraadbeheer (bv. ATUM) welgekomen.

4. Bestellingen beheren & factureren

Een item in het menu dat je hopelijk veel nodig hebt: bestellingen. WooCommerce geeft je hier een overzicht van je (nieuwe) bestellingen. Via ‘schermopties’ kan je hier bepaalde kolommen toevoegen of verbergen.

Wanneer je een bestelling opent zie je – in de gekende WordPress lay-out – meer informatie over de bestelling:

  • Algemene info van de klant
  • Bestelde artikelen
  • Betaalstatus
  • Bestelling notities (historiek van bestelling)

Grafisch zijn er ongetwijfeld mooiere systemen, maar het doet wel wat het moet doen.

WooCommerce Overzicht Bestellingen
WooCommerce Overzicht Bestellingen

5. Extra WooCommerce Plugins

De kracht van WooCommerce is dat je – net als bij Shopify – bijkomende apps kan toevoegen aan je webshop. Handige WordPress plug-ins om je front- of back-end te voorzien van extra functionaliteiten of tools om je SEO te optimaliseren (bv. YoastSEO).

Andere handige plug-ins zijn:

  • CartFlows: maak aantrekkelijke check-out pagina’s
  • Checkout Field Editor: pas de velden van je check-out aan naar jouw voorkeur
  • Custom Product Tabs: voeg tabbladen toe aan jouw productpagina’s
  • Google Analytics Integration: eenvoudig je Google Analytics-trackingcode toevoegen in WooCommerce
  • Google Feed Manager: handig wanneer je jouw producten wil aanbieden via Google Shopping
  • LiveChat: een populaire chatmodule
  • Mollienet als in Shopify kan je hiermee online betalingen ontvangen
  • Optimole: comprimeren en optimaliseren van je afbeeldingen
  • PDF Invoices & Packing Slips: Maak, print & mail PDF facturen & pakbonnen voor je bestellingen

6. Nóg twee extra WordPress tips!

Tip 1: met WordPress plug-ins zoals Pods of Advanced Custom Fields kies je zelf welke velden belangrijk zijn bij het maken van een categorie, pagina, bericht of product. Zeker de moeite om eens te bekijken.

Tip 2: kies je voor Elementor als page builder? Overweeg een upgrade naar Elementor Pro zodat je met ‘dynamische content’ kan werken. Info die je in de backend invult en automatisch op de plaats die jij wilt, laat verschijnen.

Bijvoorbeeld:

  • Promotie van de maand: “10% korting via kortingscode 123ABC”
  • Info over leveringen: “Besteld vóór 22u morgen geleverd”
  • Update Corona: “Door drukte is het mogelijk dat jouw bestelling net wat meer tijd nodig heeft”

Nooit geen zorgen meer dat er ergens verouderde boodschappen op je webshop staan.

Shopify vs WooCommerce?

Hopelijk heb je door dit artikel een goed beeld gekregen van zowel mogelijkheden als de verschillen tussen Shopify en WooCommerce. Samengevat komt het neer op:

Shopify: een kant-en-klaar e-commerce systeem dat ideaal is wanneer je niet te veel tijd wil steken in het technische opzet, maar vooral snel wil kunnen verkopen.

WooCommerce: geeft je alle vrijheid in het ontwerpen van je webshop (zowel grafisch als qua functionaliteit), maar vraagt wel een zekere kennis om alles functioneel goed te laten werken.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Recent verschenen

Gezien de populariteit van WooCommerce en de gebruiksvriendelijkheid van Shopify is de kans groot dat je bij het starten van een webshop twijfelt tussen Shopify en WooCommerce. Ik help je kiezen tussen deze twee e-commerce platformen.