- Auteur

Tom Hufkens
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
WhatsApp kennen we uiteraard allemaal. Maar wist je dat er ook een zakelijke variant is? Meta – het bedrijf achter Facebook en WhatsApp – lanceerde einde 2017 WhatsApp Business. Een gamechanger luidde het. Maar werkt dit nu echt zo goed? Biedt het bedrijven daadwerkelijk een meerwaarde? Ik zocht het voor jullie uit.
WhatsApp Business is de zakelijke variant van het alom bekende WhatsApp. Voornamelijk interessant voor kleinere organisaties. Bedrijven of verenigingen die op een zeer eenvoudige manier in contact willen staan met bestaande of potentieel nieuwe klanten.
Voor grote of middelgrote ondernemingen is er de WhatsApp Business API. Mocht je niet bekend zijn met de term ‘API’? API staat voor Application Programming Interface. Een bepaalde code die wordt gedeeld tussen twee softwarepakken waardoor eenvoudige relaties kunnen worden gelegd. In dit geval biedt WhatsApp ontwikkelaars dus de mogelijkheid om WhatsApp Business te gaan integreren in hun bestaande software.
Later in dit artikel toon ik je hoe je WhatsApp kan gebruiken als chat tool op je website. Dit is een voorbeeld van een integratie op basis van WhatsApp Business API. Andere voorbeeld is WhatsApp in combinatie met een ERP- of CRM systeem. Om zo klanten op de hoogte te houden van hun bestellingen, factureren, enz.
Update: einde 2021 maakte WhatsApp bekend te werken aan een nieuwe API. Hierdoor zou de implementatie van WhatsApp veel sneller mogelijk worden.
WhatsApp Business kan je via de gekende Stores op je Android of Apple smartphone installeren. Welke functies WhatsApp Business biedt, beschrijf ik hieronder uitvoerig:
Uiteraard is chatten met contacten de basisfunctionaliteit van WhatsApp Business. Goed om weten is dat je jouw chats kan voorzien van labels. Bijvoorbeeld chats die nog opgevolgd dienen te worden.
Net zoals bij WhatsApp kan je ook in WhatsApp Business werken met verzendlijsten. Een distributielijst om één bericht tegelijk naar meerdere contacten te sturen. Let wel: deze functie werkt alleen voor contacten die jouw nummer in hun gsm hebben opgeslagen.
Naast de chatfunctie beschikt de app over enkele specifieke ‘bedrijfstools’. Te vinden via het Startscherm > Menu (3 stippen bovenaan) > Bedrijfstools. Hieronder beschrijf ik de diverse functies:
Wanneer klanten snel een antwoord willen op een vraag, is het kunnen versturen van een chat ideaal. Eigenlijk is het toevoegen van een ‘WhatsApp button’ op je website niet zo moeilijk. In feite is het niet meer dan een link die je – in diverse vormen – toevoegt aan je website.
Er zijn ook ontwikkelaars zoals Wappy die software aanbieden om een button op je website te plaatsen waardoor bezoekers jou via WhatsApp een bericht kunnen sturen. Een chat tool die je gratis kan toevoegen aan je website (maximaal 25 chats per maand).
Ondanks dat het als bezoeker lijkt alsof je ineens met iemand gaat chatten bent, is het dat – zeker via computer – dus niet. Er zitten wel wat stappen en vensters tussen het typen van een vraag en het daadwerkelijk kunnen chatten via WhatsApp. Niet zo ideaal vind ik zelf.
Ondanks dat het de aandacht trekt, vind ik de meerwaarde van Wappy t.o.v. een WhatsApp Button eerder beperkt. Het is ook maar de vraag of een bezoeker – die jou nog niet kent en verwacht een vraag te stellen via chat – jou daadwerkelijk via WhatsApp gaat sturen.
Ongetwijfeld heb je nog wel wat vragen over het gebruik van WhatsApp Business? Hieronder tracht ik de meest voorkomende vragen te beantwoorden:
Nee, helaas is er tot op heden geen specifieke WhatsApp Business applicatie beschikbaar voor Windows of Mac. Is jouw nummer voor WhatsApp en WhatsApp Business hetzelfde? Dan kan je chats wél beantwoorden via de WhatsApp Web app of via de downloadbare Mac of Windows app.
WhatsApp Business beschikt over dezelfde functionaliteiten dan WhatsApp, maar heeft specifiek voor bedrijven extra ‘Bedrijfstools’ geïntegreerd in de app.
Ja dat is mogelijk. Hou er dan wel rekening mee dat er geen onderscheid meer is tussen jou als persoon en je bedrijf. Wil je dit liever gescheiden? Dan overweeg je beter een apart nummer. Heb je een smartphone met dual sim functie? Dan kan je met één toestel je privé nummer gebruiken voor WhatsApp en jouw zakelijk nummer voor WhatsApp Business.
Wanneer je een groep aanmaakt, nemen alle leden deel aan een groepsgesprek. Gebruik je een verzendlijst, dan ontvangen alle leden van deze lijst jouw bericht alsof het een persoonlijk bericht zou zijn.
Wappy is gratis te gebruiken tot 25 chats per maand. Wil je meer aanpassingsmogelijkheden of meer gebruikers koppelen? Dan dien je een Wappy Premium abonnement te overwegen.
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Werkt WhatsApp Business nu echt zo goed? Biedt het daadwerkelijk een meerwaarde? Ik zocht het voor jullie uit.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang maandelijks meer marketing tips & tricks!