De échte reden waarom ik een absolute fan ben van LinkedIn!

In het verleden schreef ik al meerdere artikels over het belang van LinkedIn. Voor de twijfelaars onder jullie geef ik 7 goede redenen om er dagelijks ‘actief’ te zijn en deel ik waarom ik een absolute fan ben geworden van deze vorm van social media.

Inhoud

Inhoud Artikel

1. Grote kans op een groot bereik

Bijna de helft van alle meerderjarige Belgen heeft een LinkedIn account. Ongeveer 40% van deze gebruikers kijkt er dagelijks naar. Anderzijds zeggen studies dat slechts 1% van deze gebruikers wekelijks een post plaatst. Het overgrote deel heeft zelfs nog nooit iets gepost. M.a.w. er zijn veel gebruikers, maar het aantal posts is in verhouding relatief beperkt.

Daarnaast heb je het gegeven van de eerste- en tweedegraads contacten. Mits wat hulp van jouw connecties (eerstegraads contacten) is jouw post relatief eenvoudig te zien bij de ‘vrienden van jouw vrienden’ (tweedegraads contacten). Een eenvoudige ‘like’ is hierbij zelfs al voldoende.

Dit alles maakt LinkedIn zo interessant! Eenmaal je beschikt over een kwalitatief netwerk zal de content die je plaatst, een behoorlijk aantal impressies opleveren. Dit uiteraard wel afhankelijk van de kwaliteit van deze content. Tips hiervoor vind je hier.

LinkedIn Statistieken 2022 Gebruikers wereldwijd
Statistiek 2022: LinkedIn-gebruikers wereldwijd

2. LinkedIn zorgt voor inspiratie

Doordat ik geconnecteerd ben met mensen in een soortgelijke functie of personen actief binnen dezelfde sector, is de content die deze mensen delen ook relevant voor mij. Gewoon af en toe eens door LinkedIn scrollen geeft mee vaak weer een heleboel ideeën om zelf mee aan de slag te gaan.

Extra Tip: je kan op LinkedIn een post ‘Opslaan voor later’. Bij ‘Opgeslagen bijdragen‘ worden al deze berichten bewaard.

Tip LinkedIn: Post opslaan voor later
Tip LinkedIn: ‘Post opslaan voor later’

 

3. LinkedIn = Zoekmachine

Volgens studies gebruiken jongeren tussen 18 en 24 jaar TikTok en Instagram steeds vaker als zoekmachine. Bijna de helft van deze jongeren verkiest dergelijke social media boven Google.

In eerste instantie was ik verrast toen ik in de zomer van 2022 bovenstaand artikel las. Tot ik even stilstond bij m’n eigen zoekgedrag op LinkedIn. De afgelopen jaren zocht en vond ik meerdere specifieke personen. Bijvoorbeeld: acteur promovideo’s, meerdere keynote sprekers, Google Analytics specialist, enz. Dankzij de filteropties kan je snel de juiste mensen vinden. Binnen of net buiten jouw netwerk.

Voorbeeld: stel je zoekt iemand met ‘B2B Marketing’ ervaring binnen jouw netwerk.

Voorbeeld LinkedIn Zoekopdracht
Voorbeeld: je zoekt een ‘B2B Marketing expert’ binnen jouw connecties

PS: andersom betekent dit ook dat – wil je gevonden worden op bepaalde trefwoorden – jouw profiel deze woorden moet bevatten.

4. Volg je concullega’s & blijf op de hoogte

Naast connecteren kan je op LinkedIn ook personen en bedrijven volgen. Wat voldoende is om berichten hiervan in jouw feed te zien verschijnen. Posts die inspirerend kunnen werken en/of waardoor je op de hoogte blijft van het reilen en zeilen bij je concurrenten.

Extra tip:  wist je dat je kan achterhalen hoe goed jouw concurrenten scoren op LinkedIn? [Video]

5. LinkedIn zorgt voor extra bezoekers

Voldoende variatie in je posts is belangrijk. Ook al verkiest het LinkedIn-algoritme het gebruik van foto’s en video’s, af en toe een link naar jouw eigen website moet zeker kunnen want het zorgt voor extra bezoekers.

Afhankelijk van de content is een Click-Through Rate (CTR) of doorklikfrequentie tussen de 2 à 5% realistisch. Haalt jouw post 500 weergaves, mag je toch hopen op zo’n 10 à 25 personen die doorklikken naar je website. Nogmaals: dit is puur afhankelijk van de kwaliteit van je netwerk en de inhoud van je post!

Voorbeeld Doorklikfrequentie LinkedIn
Voorbeeld: Doorklikfrequentie LinkedIn

6. Externe communicatie = interne communicatie

Uiteraard moet je belangrijke aankondigingen richting je personeel niet delen via LinkedIn. Maar je mag niet onderschatten hoe belangrijk social media is voor je interne communicatie. Collega’s blijven op deze manier ook op de hoogte van activiteiten of nieuwigheden buiten de afdeling.

Voorbeeld LinkedIn Interne Externe Communicatie
Voorbeeld: door dit bericht te delen op LinkedIn, weten ook andere collega’s binnen VanRoey.be van het goed partnership met Epson.

7. LinkedIn is volledig gratis

Last but not least: LinkedIn is volledig gratis te gebruiken! Uiteraard kan je overwegen om voor de betalende versie (LinkedIn Sales Navigator) te gaan. Maar in principe kan je prima uit de voeten met de gratis versie. Ga je het toch intensiever gebruiken, is een Sales Navigator account te overwegen. Het kunnen aanmaken van leadlijsten op zowel ‘accounts’ als ‘contacts’ is hierbij interessant. Net als het kunnen versturen van InMails.

Zelf heb ik – op dit moment – geen betalend account meer en bots ik enkel af en toe tegen het maximum van 300 karakters bij versturen van connectieverzoeken + beperking van 1.000 zoekopdrachten per maand.

Conclusie

LinkedIn is gewoonweg een prachtig product, waar ook ik nog maandelijks nieuwe functionaliteiten en dus voordelen in ontdek. Dit alles volledig gratis te gebruiken! Vandaar mijn advies: maak er gebruik van. Wat jouw rol binnen je organisatie ook is!

RECENTE BERICHTEN

Voor de twijfelaars onder jullie geef ik 7 nieuwe redenen om dagelijks actief te zijn en waarom ik hierdoor bijna verslaafd ben geraakt aan deze vorm van social media.

Tom Hufkens

Tom Hufkens

Gepassioneerd door marketing & oprichter van deze blog .

+ Volgen