- Auteur

Tom Hufkens
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
De kracht van Microsoft Excel wordt soms wel eens onderschat. Zeker als marketeer kom je er bijna dagelijks mee in aanraking. Hieronder deel ik 12 handige Excel-functies die je frustraties en uren manueel werk uitsparen.
Een veel voorkomend probleem: je krijgt een Excel-bestand aangeleverd, maar zowel voornaam als achternaam staan in één cel. Geen probleem dankzij volgende functies:
Voorbeeld:
Je kan deze functies ook gebruiken om bijvoorbeeld domeinnaam uit het e-mailadres te halen of om bijvoorbeeld postcode en gemeente te splitsen wanneer deze in één cel staan.
Of wat denk je van deze: een collega stuurt je een Excel-file waarbij een deel van de tekst in hoofdletters (all caps) staan. Ook dit kunnen we eenvoudig oplossen:
Voorbeeld:
Mogelijks ook wel herkenbaar: bepaalde tekst bevat vooraan een vervelende spatie. Hoe los je dit op, zonder de tekst volledig opnieuw over te typen?
Voorbeeld:
De volgende functie is eigenlijk geen specifieke functie in Excel. Toch is het een tip die je veel tijd kan besparen:
Voorbeeld:
Als marketeer werk je ongetwijfeld wel eens met CSV-bestanden. Deze kan je via ‘Gegevens’ > ‘Gegevens ophalen en transformeren’ > ‘Uit Tekst/CSV’ omzetten naar een tabel. Ofwel gebruik je de functie ‘Tekst naar kolommen’. Ook handig om andere teksten met een duidelijk scheidingsteken uit elkaar te halen.
Wist je dat er in Excel een functie zit om dubbele waarden te ontdekken en te verwijderen? Tip: uiteraard kan je hier best zoeken op unieke waardes zoals bijvoorbeeld een e-mailadres of ID-nummer.
Ongetwijfeld heb je ooit op school een oefening moeten doen met horizontaal en verticaal zoeken? Haal jij deze twee ook altijd door elkaar? Bij Horizontaal Zoeken gaat Excel de opgegeven waarde horizontaal proberen te matchen, om dan – vandaar de verwarring vaak – verticaal een bepaalde waarde op te halen.
In onderstaand voorbeeld haal ik de dienstjaren en datum pensioen uit een tabel voor de opgegeven personeelsleden:
Voorbeeld:
Bij verticaal zoeken gaat Excel een opgegeven waarde verticaal matchen, om vervolgens horizontaal in een bepaalde cel waarde op te halen. Hieronder geef ik een voorbeeld van het zoeken naar een gemeente van bepaalde personen in een tabel:
Voorbeeld:
De functie die ik in Excel wellicht het meeste gebruik is de bekende if-functie. Handig om bijvoorbeeld controles in te bouwen:
Voorbeeld:
De functie ‘Aantal Als’ is er zeker eentje om als marketeer goed te noteren. Deze komt bijvoorbeeld wel eens van pas als je twee Excel-bestanden met elkaar moet vergelijken. Om zo dubbele waarden op te sporen. Of om een grote database samen te vatten.
In onderstaande voorbeeld heb ik de functie ‘Aantal Als’ gebruikt om het aantal Junior vs Senior profielen in een bedrijf te bepalen:
Voorbeeld:
De volgende functie is een klassieker: ‘Zoeken en vervangen’ ofwel CTRL+H. Ideaal om in een database snel bepaalde waarden te vervangen door iets anders:
Wellicht verplaats jij – net zoals de meesten – kolommen ook via knippen en plakken? Wist je dat je door de shift-toets in te houden kolommen snel kan verplaatsen?
Uiteraard zijn er nog handige functies binnen Microsoft Excel die ik hierboven nog niet vermeld heb. Denk aan ‘Bovenste rij blokkeren’, ‘Opnemen van Macro’s of ‘Draaitabel’. Deze hou ik voor een volgend artikel. Maar het mag duidelijk zijn: Microsoft Excel is – nog altijd – een bijzonder krachtige tool. Ook voor marketeers.
Gepassioneerd door online marketing & oprichter van deze blog. In het dagelijkse leven Marketing Manager bij een Belgisch ICT-bedrijf.
Microsoft Power Pages | 2 min.
Metaverse | 6 min.
Hierbij deel ik graag 15 handige Excel-functies die je frustraties en uren manueel werk uitsparen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang maandelijks meer marketing tips & tricks!